Wednesday, August 04, 2010

Sabtu Yang Riang Gembira

Sabtu Yang Riang Gembira
.
.
Pada hari Sabtu yang lalu bersamaan dengan 31/07/2010 aku sampai dibumi Kuantan pada jam 3.15 pagi, isteri tercinta menyambut ketibaanku dan kami pun pulang ke rumah. Selepas Subuh aku pun terus tidur manakala isteri tercinta pergi turun ke bawah membasuh baju, menyapu rumah dan memasak makanan untuk kami makan di pagi itu. Setelah jam 8.30 pagi isteriku mengejutkanku dan kami pun bersarapan dengan nasi goreng dan keropok.

Setelah makan kami pun berehat dan kami pun berbincang untuk kemana hala destinasi kami apabila keluar nanti. Pada pukul 10.00 pagi kami pun keluar rumah dan menuju ke destinasi yang telah dibincangkan. Setelah habis semua urusan kami kami pun terus ke tempat yang membuatkan kami gembira.

Destinasi pertama kami adalah Kuantan Megamall dimana pada hari Sabtu yang lalu berlansungnya Pesta Komputer. Terdapat banyak alatan komputer yang dijual di sana antaranya komputer riba, komputer peribadi, cakera keras, pemacu flash, cakera padat wayar pencetak, pencetak, kamera, kamera video dan banyak lagi. Antara komputer yang paling banyak dijual adalah komputer riba. Sejam kemudian kami pun terus keluar dari sana dengan tidak membeli apa apa sekadar menjamu mata dengan alatan canggih masakini.

Destinasi kedua kami adalah East Coast Mall, kami terpaksa meletak kenderaan kami diatas bumbung bangunan tersebut disebabkan tiada kekosongan tapak letak kereta. Kami pun terus menuju ke panggung wayang berdekatan untuk membeli tiket wayang. Pada waktu tersebut memang ramai orang disebabkan hari ini merupakan hari cuti. Panjang juga barisan untuk membeli tiket tersebut tapi nasib baik kami melalui barisan khas.

Kemudian kami pun meronda ronda sekeliling pusat membeli belah tersebut dan tiba tiba kami terpandang sebuah restoran makanan segera yang baru dibuka pada minggu ini. Sebelum masuk kedalam restorantersebut kami pun mencari tanda halal JAKIM yang ada di dinding kaca restoran tersebut setelah kami menjumpai tanda halal tersebut kami punterus masuk ke dalam.

Setelah makan, kami pun masuk ke panggung wayang dan kami pun menonton wayang dengan gembira. Setelah itu kami pun terus turun ke tingkat bawah kompleks membeli belah tersebut untuk ke gerai gerai yang menjual alatan tredisional disebabkan disana berlansungnya jualan tradisional seperti songket, batik, labu sayung, wau dan banyak lagi.

Tiba tiba di pentas utama kami pun terpandang akan congkak yang diletakkan disana untuk pertandingan. lalu kami pun bermain congkak disana, aku seperti biasa pada walnya aku menang tapi pada akhirnya aku yang kalah. Setelah kami bermain congkak tersebut kami dapati ramai pula yang berbaris untuk bermain congkak tersebut. Cuba bayangkan bermain congkak dihadapan ramai orang disana. Kemudian kami pun ke tingkat atas semula untuk ke tempat letak kereta dan kami pun trurun dari bangunan tersebut.

Destinasi kami seterusnya adalah di Masjid Negeri, Masjid Sultan Ahmad 1 dan selepas kami solat kami pun pulang ke rumah. Semasa pulang ke rumah kami pun singgah di kedai berdekatan lalu kami pun membeli ketam dan sesampainya kami di rumah isteri tercinta pun memasak ketam tersebut. Lalu kami pun makan nasi berlauk ketam yang sedap itu.

Begitulah cerita ku tentang hari kegembiraan dan keceriaan Sabtu yang aku dan Puan Azlina lalui.........................


Kami mengambil gambar diatara satu sama lain sementara menunggu makanan yang kami pesan sampai
.

Menu makanan di restoran tersebut
.


Pada zahirnya makanan tersebut memang nampak sama tetapi rasanya memang berlainan sekali.
.
Setelah makanan sampai, kami pun makan dengan berselera sekali sehinggakan habis setengah pinggan baru kami mengambil gambar antara satu sama lain
.
Tiket wayang yang kami beli
.
Inilah wayang gambar yang kami tengok
.
Aku masih tersenyum walaupun mengetahui bahawa aku akan kalah
.
Isteri tercinta beramin congkak sambil tersenyum pabila mangetahui dia akan menang
Biasalahkan perempuan memang pandai main congkak. Hahahaha
.

No comments: