Friday, July 09, 2010

Aku Nak Cakap Sikit 2

Aku Nak Cakap Sikit 2

Mungkin ini adalah kesinambungan dari tulisan aku yangni

Aku pun tak tau nak kata apa sebab aku...............

Aku rasa aku perlu menjaga nama yang telah ayah dan mak bagi kat aku................

Au rasa aku dalam keadaan tertekan sangat...............

Mak dan ayah selalu pesan kat aku jangan suka bertengkaq dengan orang, jangan mengumpat dan jangan melakukan perkara yang tak baik.

Aku tau perkara yang aku lakukan bukan tak baik sangat tapi aku.............

Aku tau aku kadang kadang memalukan mak dan ayah aku yang baik dengan kelantangan aku.........

Mak dan ayah selalu bagi nasihat kat aku supaya aku ni menjadi baik, sopan dan menjaga tatasusila sebagai seorang melayu yang beragama Islam

Mak dan ayah aku memang baik. Mak dan ayah jugalah idola aku. Memang depa idola aku dari aku kecik sampai aku besaq.

Kalau ada sapa sapa kata mak dan ayah aku tak baik pesanan aku adalah "Cermin diri hang dulu dan barulah hang boleh kata kat orang lain"

Masa kat tempat kerja lama aku dulu, mengadu domba dan fitah memang banyak tapi depa tak berani cakap depan sebab depa kata aku ni lantang sangat kalau depa kutuk aku kat depan depan tetntu aku dah bela diri aku kat situ jugak tak kira dengan sapa, sampai bos kat sana pun kalau dia nak maki aku dia panggil masuk bilik dia.

Tapi aku ingat masa aku kerja kat sini dah tak dah benda ni rupanya lagi teruk sampai fitnah bermaharajalela, depa tak senang langsung nak tengok orang senang.

Bila aku gelak depa tanya kat aku pasaipa aku gelak. Lepaih tu aku kata "Takkan sampai aku gelak pun tak boleh habih tu hangpa nak aku ni dok teriak tersedu sedu ka?"

Takpa takpa, la ni aku nak cerita tentang baru baru ni ada benda jadi kat pejabat aku.

Aku cuba elakkan dari satu perkara ditimpa fitnah lepaih tu aku terus difitnah. Macam bodo kan benda ni.

Tapi yang paling tak baguih sekali adalah ada orang kat sini yang suka jadi batu api. Memang marak membakaq sapa saja yang dengaq cakap dia.

Aku malaih nak meluat kat orang sebab aku ni memang tak sempurna langsung.

Tapi aku tak berapa senang dengan dua orang saja

1.) Dia ni macam baguih ja. Konon pandai sangat buat kerja tapi macam hampaih saja. Kalau nak tunjuk kesalahan orang memang pandai sangat. Tapi hang tau tak bila hang dok tunjuk kesalahan orang 10 orang akan tunjuk kat hang.

2.) Dia ni pulak lagi mengaku baguih. Sembang memang deraih mengalahkan ahli politik. Semua benda dia tau, kadang kadang sampai benda yang tak logik pun dia tau. Kalau betui tak pa tapi tapi yang dia cakap 30% saja yang betui yang lain cuma dia reka saja. Dia ni pun pamdai pandai betui nak ubah sejarah sampai sejarah Malaysia pun dia pandai pandai ubah. Kadang kadang aku kata jugak kat dia apa yang dia cakap tu salah dia memang dia tak mau terima langsung. Dia kata masa zaman dia belejaq sejarah dulu memang macam ni. Aku kata kat dia aku belajar sejarah PMR, SPM dan STPM dan aku tak pernah dengaq cerita tu pun. Haritu pernah aku sekali bertengkaq dengan dia lepaih tu dia balik pejabat buat tak tau saja kat aku.

"
Woi aku tak heran hang nak buat tak tau kat aku sebab aku kawan dengan semua orang dan aku tak kisah kalau hang tak mau kawan ngan aku pun".

Lainlah macam dia kalau nak makan pun ajak orang sebab malu nanti orang tengok kat dia makan sorang sorang kat warung. Aku tak kisah nak makan sorang sorang ka sepuluh ka. Apa yang nak malu makan sorang diri. Lantaklah.....................


Tak pa tak pa yangni adalah luahan perasaan aku sebab aku tak suka pendam lama lama takut nanti aku jadi tak betui pulak

Apapaun yang jadi HIDUP KENA CERIA DAN SELALU SENYUM.......

Hidup kena ceria dan apapun aku akan cuba murahkan senyuman sebab senyum kan sedekah

3 comments:

sue said...

bleh dak ang bg klu sapa kah budak bengong yg bengong tuh????????

azril said...

Klunya adalah

hehehehehe

tak pa nanti aku habaq

:)

suekeywan said...

rasa2 mcm tau jerk siapa kah insan terbilang,cemerlang dan gemilang tue..