Friday, March 30, 2007

Janji Senyum


Janji Senyum


Assalamualaikum....... Didalam diari bergambar yang aku catatkan setiap hari. Tiap tiap hari aku akan menulis di dalamnya. Tidak kira sama ada berita baik atau berita buruk akan kau catatkan didalam diari aku. Bagi aku dengan menulis diari tersebut dapatah aku mengenangkan kembali peristiwa yang lepas yang menyentuh perasaan ataupun peristiwa gembira. Kadang kala dengan memaca catatan yang gembira dapat menenangkan perasaan aku. Biasalah kan……………………………………………………………………………..

Antara catatan diari bergambar tersebut yang tidak dapat aku lupakan adalah sewaktu aku pergi bercuti atau lebih tepat dikatakan pergi rombongan ke negeri Kelantan pada tahun 2006 selepas aku melancong di negeri Terengganu. Kami sampai di Pasar Siti Khadijah pada pukul 11.00 pagi dan kami pun terus melihat dan mencari barang hendak dibeli. Pada masa yang sama juga pada waktu tersebut aku benar benar dahaga dan lapar. Pada pukul 2.00 petang selepas solat Zuhur kami pun pergi ke kedai makan berdekatan pasar tersebut. Kami pun terus memesan makan dan minum tiba tiba terjadi satu peristiwa iaitu sewaktu sampai giliran kami untuk memesan makanan dan minuman lalu kami terpandang gerai yang menjual air kelapa di seberang jalan. Kami terus memesan makanan sahaja tanpa air. Bermacam macam perkara terjadi sewaktu kami tengah makan antarnya tersedak disebabkan makan sambil bercakap dan kekurangan air.

Untuk mengelakkan pelbagai kejadian yang tidak diingini terjadi kami semua bertekat menghabiskan makanan kami secepat yang mungkin. Setelah kami makan kami pun terus bergerak meninggalkan kedai tersebut. Perjalanan diteruskan sehingga ke gerai yang menjual air kelapa yang terdapat diseberang jalan. Disebabkan kami semua dahaga disebabkan penat berjalan dan makan tanpa air tadi lalu kami pun terus memesan air kelapa tersebut. Bukan segelas air tetapi air kelapa terus dalam sebiji buah kelapa. Puas hati kami semua setelah minum air kelapa tersebut.

Sewaktu asyik minum air kelapa tersebut aku tidak sedar aksi aku telah dirakam oleh kawan kawan aku. Gambar tersebut seperti di bawah. Kawan kawan aku sempat bejenaka dan berkata “punyalah sedap air tersebut, dia minum sambil senyum dan tutup mata hahahahaha”.
Selepas kami minum dan ronda ronda di sekeliling pasar dan pada masa yang ditetapkan bas pun sampai. Perjalanan kami diteruskan ke sekita seluruh negeri Kelantan. Pada malam nya kami pun dibawa ke pasar Wakaf Che Yeh untuk membeli barang barang dan berjalan jalan. Sekian buat waktu ini.

No comments: