Friday, March 30, 2007

Hari Ashura


HARI ASYURA

Bersempena dengan hari Asyura yang disambut pada 10 Muharram 1428 bersamaan dengan 29/01/2007 yang lalu Pejabat kami telah menganjurkan Majlis Membuat bubur Asyura. Majlis tersebut disertai oleh semua warga pejabat kami.

Lokasi kawasan dimana berlakunya proses membuat bubur asyura adalah di belakang surau pejabat kami. Aku adalah antara orang terawal yang mengacau dan menggangu majlis tersebut. Biasa lah mula mula aku tolong lepas tu bila dah penat aku pun terus melarikan diri. Secara lansung dan tak lansung bukan melarikan diri tetapi duduk tepi sebab dah penat.

Tapi berlaku beberapa perkara yang tidak diingini semasa proses ersebut berlaku antaranya seperti bubur yang kami kacau hampir hampir hangit nasib baik sempat juga diselamatkan. Tapi antara proses yang paling rumit apabila bubur menjadi pekat, pada waktu itulah jugalah kami terpaksa menguatkan kacauan agar bubur tidak berkerak. Memang kami semua sedikit penat tapi seronok. Lepas episod tersebut aku pun pun duduk di tepi sambil melihat rakan rakan yang lain mengacau bubur tersebut.

Tapi yang paling best sekali adalah semasa bubur tersebut masak. Sedap benar rasanya. Memang puas benar hati kami semua. Yang paling penting tak kira apa jua majlis yang dijalankan semangat kerja berpasukan paling penting dan perlu di amalkan dalam setiap perkerjaan yang dijalankan. Sebagai contoh semangat kerja berpasukan yang kami amalkan ketika majlis membuat bubur tersebut.