Wednesday, February 16, 2011

Kisah Spageti

Kisah Spageti
Sebenarnya Azril pun tidak tahu apa yang hendak dikatakan, tetapi yang pasti adalah Azril memang minat makan pelbagai jenis makanan. Makanan yang Azril hendak ceritakan di diari Azril ini adalah spageti. Penceritaan Azril bukanlah berkisar tentang spageti yang terdapat di restoran makanan segera tetapi spageti yang dimasak sendiri di rumah.

Penceritaan Azril bermula di sini.............
Setiap bulan dikala waktu dapatnya gaji, Azril dan isteri tercinta Puan Azlina akan membeli barangan keperluan harian untuk tempoh sebulan. Sebelem kami ke pasaraya untuk membeli barangan keperluan tersebut kami akan menyenaraikan dahulu apa barangan yang akan dibeli. Ini bertujuan mengelakkan masa yang diambil terlalu lama di mana mana pasaraya.

Alkisahnya.......... Sewaktu kami mengambil barangan yang disenaraikan dan terus memasukkannya di dalam troli kami akan berjalan jalan ke rak lain. Tiba tiba kami kami terpandang spageti kering yang dibungkus dengan palstik yang sungguh menarik dan keluarlah dialog seperti dibawah

Azril : Spageti ni nampak macam sedap saja

Azlina : Tu lah ayang pun tengok macam sedap juga.

Azril : Apa kata kalau kita beli dan sayang masak spageti ni ?

Azlina : Ayang dah belajar dah cara nak buat sos spageti tapi kena beli daging kisar sebab kalau ada daging kisar tentu lagi sedapkan.

Azril pun mengambil spageti kering tersebut dan memasukkan didalam troli.

Azril : Sayang pi cari barang lain dulu sat abang nak cari sos spageti ni. Kawan abang kata kalau jenama ....... tu sedap sikit.

Kemudian setelah habis membeli belah kami pun terus pulang ke rumah. Seperti biasa kami akan rancak bersembang didalam kereta seperti kata kawan kawan Azril yang mulut azril tak akan diam pabila dalam kereta. Lalu keluarlah dialog :

Azril : Abang sebenaqnya tak sabaq sabaq nak makan spageti yang sayang nak buat tu. Cuba bayangkan spageti tu kita campoq dengan sos dia campoq dengan daging kisaq tentu sedap kan. Hahahahaha

Azlina : Hahahaha abang tahu tak, ayang pula rasa terliur nak makan spageti tu. Tak apa esok ayang masak lah spageti waktu tengahari. Malam esok karang waktu abang naik bas balik ke Bukit Mertajam tentu akan terbayangkan kesedapan spageti yang ayang masak ni

Azril : Hahahahahaha............................

Pada keesokkan harinya selepas Zuhur isteri tercinta mengotakan janjinya dan kami pun makan spageti tersebut dengan berselera sekali.

 Inilah dia spageti yang sungguh sedap
.
 Kuah sos spageti yang ditambah dengan daging kisar yang menambahkan lagi keenakkan rasa
.

1 comment:

Anonymous said...

emmm sedap gak tgh2 malam mkn spegeti ni.... tp klu saudara suka masak makaroni bleh la kita bertukar2 resepi sbb saya suka mkn makaroni cheese....

NUKILAN GAGAK D RIMBA