Tuesday, July 06, 2010

Al Fatihah Allahyarhamah Tok Hajah Rahmah

Al Fatihah Allahyarhamah Tok Hajah Rahmah

Catatan 30 Jun 2010 waktu malam

Malam tu aku tak tau sebab apa aku masih lagi tak ngantok lagi. Jam nak dekat pukul 12 dah tapi aku rasa macam awai lagi. Aku cuba tidoq pusing sana pusing sini tiba tiba aku terima satu pesana ringkaih dari talipon bimbit aku yang mengatakan Tok Hajah Rahmah dah meninggal. Allahyarhamah merupakan mak kepada ayah aku.

Aku tergamam dan sedih...... Memang aku sedih sangat walaupun aku tak rapat dengan arwah tok aku. Aku teruih pi rumah orang tua aku pi ambik adik adik aku teruih kami pi Sungai Dua malam tu jugak. Masa tu mak dan dan ayah dah pi masa lepaih Isyak sebab ayah dah sedap hati. Semua adik adik aku ada disana kecuali Fikri sebab Koperal Fikri tak dan balik disebabkan dia ada operasi.

Sampai disana kami terus membacakan Yasin dan teruih kami tolong membuat apa yang patut sampai pagi. Selepas Zuhur dan setelah habih solat jenazah, akhirnya jenazah Allahyaarhamah Tok Rahmah pun disimpan di Tanah Perkuburan Islam Batu Maung. Disana juga terdapat pusara nenek moyang ayah dan adik beradik yang lain.

Allahyaarhamah Tok Rahmah yang juga merupakan mak kepada ayah meninggal pada usia 81 tahun akibat sakit tua. Nama penuh Allahyarhamah Tok Rahmah adalah Puan Hajah Rahmah Binti Hashim.

Al Fatihah. Semoga Allah menempatkan roh Allahyarhamah disisi para syuhada yang syahid dijalan Allah dan orang yang yang soleh.

No comments: